Veelgestelde vragen over muziekpromotie

Dagen
Uren
Minuten
Seconden

Wij verzorgen digitale radiopromotie en/of perspromotie voor uiteenlopende muziekstijlen. Voorwaarde is dat het dat om kwalitatief uitstekende muziek gaat. Verder is het belang dat we goede achtergrondinformatie hebben over de artiest en over de plaat die we gaan pluggen.

Naast de audio (bij voorkeur in .wav formaat) hebben wij een biografie, artiestenfoto, hoesfoto en links naar de website en social media nodig. En natuurlijk het verhaal achter de plaat. Je kunt hier voor dit formulier op onze website gebruiken.

De muziek moet kwalitatief goed zijn, goed geproduceerd en/of opvallend of vernieuwend zijn. Natuurlijk willen we muziek vooraf beluisteren en beoordelen. Qua genre zijn we breed. Het gaat van wereldmuziek tot trance of metal. En van het kwalitatief goede Nederlandstalige of streektaal product tot Indiepop. Dus ook ook folk, country en Americana.

Digipluggen was een zeer vernieuwend initiatief van radio-ondernemer Erik de Zwart. Radiozenders kunnen een abonnement nemen om de nieuwste muziek te beluisteren. Artiesten en labels kunnen een abonnement nemen om muziek aan te bieden.

Een prima dienst die eigenlijk niet te vergelijken is met onze manier van muziekpromoten. Wij promoten intensiever en bij  een veel grotere groep zenders en deejays. Maar natuurlijk werken we ook samen met het team van Digipluggen. 

We kunnen al een track voor je promoten bij Nationale, Regionale en Lokale zenders, playlistsamenstellers en journalisten vanaf € 220,- per track. Voor al onze prijzen voor het promoten in zowel Nederland als België van singles, EP’s en of albums, bekijk hier onze prijzen. 

Ja we pluggen voornamelijk in Vlaanderen onder andere bij de VRT en Studio Brussel, maar natuurlijk ook bij vele andere lokale, regionale en nationale stations. Voor de prijzen voor pluggen in België klik je hier. Laat je je track zowel in Nederland als Vlaanderen pluggen dan ontvang je een flinke korting.

Nee we geven geen garantie op airplay. Iedere plugger die dat zegt te geven, mag je bij voorbaat wantrouwen. Muzieksamenstellers laten zich geen muziek voorschrijven, ze maken hun eigen keuzes.

Hoewel we graag transparant werken, zijn onze contacten niet openbaar. De contactinformatie bevat immers privégegevens en mobiele nummers van vele radiomensen en journalisten. Bovendien is het juist een van onze hoofdtaken en bijna een dagtaak om alle veranderingen en wisselingen bij blogs, radiostations etc. up to date te houden.

Om te beoordelen of het –  naar onze mening – zinvol is om een track te pluggen, hebben we informatie nodig. Op basis van de alle informatie onder de vraag – wat hebben jullie nodig voor promotie – kunnen we een goede inschatting maken, en een plan en planning voor digitale promotie. 

Ons doel is om voor kwalitatief goede muziek zo effectief mogelijk goede digitale promotie te verzorgen. Wij kunnen dit tegen een zeer scherp tarief bieden door onze (overhead)kosten zoveel mogelijk te beperken.

Uit ervaring hebben we geleerd dat telefonisch contact en/of vooroverleg met artiesten veel tijd kan vragen. We hebben er daarom voor gekozen alle contact met artiesten – zeker voorafgaand aan opdrachtverstrekking – per mail te doen.
Met als bijkomend voordeel dat de mensen in ons team direct op de hoogte zijn van alle ontwikkelingen

Als je vragen hebt laat het ons vooral weten, maar graag per mail of via het contactformulier.

Doen jullie ook radio/perspromotie voor albums?

Jazeker, met de promotie van albums zijn we er vooral op gefocust om zoveel mogelijk recensies te scoren in tijdschriften, dagbladen, blogs etc. Meestal combineren we de promotie van een album met het onder de aandacht brengen van twee losse singles. De planning van de singles en het album is belangrijk. Prijzen voor album-promotie vind je hier

Het pluggen van muziek is inmiddels helemaal veranderd. Sinds 2019 is ook de plugbijeenkomst van de regionale zenders in Loosdrecht afgeschaft. Ook bij de traditionele plugbijeenkomsten bij de grote zenders, komen steeds minder deejays opdagen. Hetgeen begrijpelijk is: plaatjes worden nauwelijks nog aangenomen. Alle muziek kan immers digitaal worden aangeboden. Bij het inhuren van traditionele pluggers betaal je ook voor de wachttijd en de reistijd van de plugger. Dit is ook de reden dat het traditionele pluggen 4 tot 5 maal zo duur is als digitale promotie via Muziekpromotor. Pluggen via Muziekpromotor is ook de meest duurzame manier om je muziek aan de man te laten brengen.

Ben je playlist-curator, radiomedewerker of muzieksamensteller en ontvang je de nieuwste muziek  in hoge audio-kwaliteit en relevante informatie nog niet automatisch via ons, meld je dan hier aan

Het is verstandig om te zorgen dat nieuwe muziek op alle belangrijke portals te vinden is. Hiervoor werken wij samen met onze partner Traxfree.com. Hier heb je de mogelijkheid om je eigen muziek gratis te uploaden naar de belangrijkste portals, waaronder Spotify, iTunes en Deezer. Alle informatie om je muziek snel en kosteloos! online te krijgen vind je op onze website traxfree.com  

Muziekpromotor Radio Liveprogramma